Szybkie i tanie pomysły na obiad
piątek Listopad 24th 2017

Ciekawe strony

Treści własne

Archiwa

Jak przyrządzać potrawy?

Poddawanie warzyw obróbce cieplnej sprawia, że stają się one bardziej strawne, tracą jednak przy tym część witamin i składników mineralnych. Najlepiej więc gotować je jak najkrócej, by straty wartościowych substancji były jak najmniejsze. Oto niektóre ze sposobów obróbki cieplnej:

ct_7e67f5f449

Blanszowanie to rodzaj obróbki cieplnej, który polega na krótkim (do kilkudziesięciu sekund) włożeniu warzyw do posolonego wrzątku, a następnie zahartowaniu ich w bardzo zimnej wodzie. Dzięki blanszowaniu warzywa zachowują witaminy, kolor i aromat oraz są chrupiące. Blanszować można, np. brokuły, szpinak, fasolkę i groszek.


https://energiadirect.pl/poradniki/ile-wat-ma-piekarnik-elektryczny

Pieczenie. Dochodzenie potrawy w wysokiej temperaturze w piekarniku. Można najpierw włączyć piekarnik za dużą moc aby zamknąć pory mięsa, albo przez cały czas piec potrawę w jednakowej temperaturze. Warzywa pieczone w piekarniku można grillować, jeśli piekarnik posiada taką opcję. Pieczenie nie jest tanie, dwugodzinne przygotowanie potrawy w zależności od mocy sprzętu może kosztować nawet 4-8 złotych, wszystko zależy od ceny za kWh.

Duszenie polega na gotowaniu warzyw w malej ilości wody lub bulionu, na bardzo małym ogniu, pod przykryciem. Ten sposób warto wykorzystywać przy obróbce brokułów, marchewek, kalafiorów i ziemniaków. Niektóre warzywa można dusić zanim włożymy je do piekarnika. Będą wtedy o wiele smaczniejsze.

Gotowanie na parze to najlepszy sposób przyrządzania warzyw, bo zachowuje naturalny smak, ale przede wszystkim zatrzymuje wyższy poziom składników odżywczych, witamin oraz minerałów.

Smażenie w ruchu polega na krótkim smażeniu potraw na płytkim tłuszczu, w wysokiej temperaturze, ok. 240°C, i stałym ich mieszaniu. Do takiego smażenia najlepiej nadaje się patelnia z wysokimi ściankami lub wok. Warzywa powinny być pokrojone na cienkie plasterki lub w słupki, mogą być surowe lub nieco podgotowane.

Smażenie w tłuszczu W głębokim tłuszczu można smażyć nie tylko ziemniaki, ale także obtoczone w panierce różyczki kalafiora, kalarepę, cukinię i brokuły. O smaku i chrupkości smażonych warzyw decyduje w dużej mierze temperatura oleju, która powinna wynosić ok.180°C.

Smażenie w cukrze. Warzywa smażone w cukrze pięknie wyglądają, a w dodatku cieszą zmysł smoku przyjemną słodką nutą. Jak przebiega cały proces? Na patelni topimy nieco masła, dodajemy wody lub bulionu, a następnie nieco cukru. Całość mieszamy. Kiedy syrop będzie wystarczająco gorący, smażymy na nim warzywa. Szczególnie nadają się do tego szparagi, cebula i kalarepo.

Karmelizacja. Zaskakujący smok warzyw zyskamy, jeśli lekko podgotowane warzywa poddamy karmelizacji. W tym celu podgrzewamy no patelni cukier, a następnie dodajemy warzywo świetnie nadają się do tego marchewki i cebula. By cukier się nie przypalił, warzywa należy ciągle mieszać.


http://ilepradupobiera.pl/blog/ile-to-zuzywa-pradu/

Komentuj